گزارش جلسه جهان بینی روز چهارشنبه مورخ91/12/09
بنام خدا
جلسه از دوره چهل و ششم سری کارگاههای آموزش جهانبینی کنگره ۶۰ مورخ 1391/12/09 با نگهبانی و استادی جناب آقای مهندس حسین دژاکام و دبیری آقای محمدرضا مطهری با دستور جلسه "فضولی و آسایش" راس ساعت ۱۶:۳۰ آغاز به کار نمود.

حدود 800 نفر در امتحان کمک راهنمایی هفته گذشته شرکت نمودند که این رقم بسیار قابل توجه است. افرادی که به درمان رسیده و مشتاق به خدمت هستند.
تعدادی از شرکت کنندگان کسب و کار خود را تعطیل کرده و خود را برای این آزمون آماده کرده بودند. بسیاری در مورد نحوه سوالات نظرات خود را اعلام کرده بودند. عده ای گفته بودند سوالات آسان و عده ای گفته بودند سوالات سخت و عده ای نیز گفته بودند سوالات پیچیده بود. ولی در کل امتحان خوبی برگزار شد. از 800 نفر شرکت کننده در این آزمون تنها تعداد 70 یا 80 نفر قبول می شوند یعنی 10% آنها موفق خواهند شد.
در زمان طرح سوال ، سوالاتی را طرح می کنم که شما نتوانید آنها را جواب دهید. کسی که ممتحن است سوالاتی طراحی می کند که همه افراد نتوانند جواب دهند. فقط تعدادی که واقعاً مطالعه کرده و منابع را بطور کامل خوانده اند ، این افراد می توانند به تمام سوالات پاسخ دهند. این قانون امتحان می باشد.
امتحانی که شما داده اید چه آسان چه سخت ، شما نمی توانید بگویید که آسان بود یا سخت زیرا این مهم نیست. آسان بودن و سخت بودن در زمانی است که مثلاً گفته شود نمرات بالای 10 قبول هستند . اگر حدی برای آزمون تعیین شد ، بگویند افرادی که نمراتشان بالای این حد قرار گیرد قبول هستند.
ولی در کنگره به این شکل نمی باشد. امتحان کنگره مانند کنکور می ماند . 800 نفر شروع می کنند به دویدن ، 70 یا 80 نفر که به خط پایان رسیدند و جلو بودند قبول خواهند شد. حال سرعتشان در هر حدی که می خواهد باشد. مهم آن 80 نفر اولیه هستند .
زمانی بود که در کنگره تنها نمره 20 را قبول می کردم ، زیرا سوالات آسان طرح شده بود و اگر کسی نمره 19 هم می گرفت در این آزمون رد می شد.
گاهی نمره 18 به بالا را قبول اعلام می کنیم و گاهی نمرات بالای 14 را.
دفعه قبل که امتحان سخت بود ، از 14 به بالا در بعضی شرایط قبول اعلام شدند. پس آسان بودن و سخت بودن امتحان مهم نیست.
شما زمانی که در دبستان ، دبیرستان و یا دانشگاه امتحان می دهید ، خیلی مهم است که شما چه می نویسید وچه اندازه درست می نویسید. ولی در زمان کنکور مهم این است که چه می نویسید و نکته مهم دیگر آن است که دیگران چه می نویسند.
گاهی ممکن است نمره 8 قبول شود و گاهی نمره 18 قبول نشود.
امتحانی که در کنگره برگزار می شود ، آسان و یا سخت بودن در آن مطرح نیست.
در هر آزمون سوالاتی را که طرح می کنم متفاوت با آزمون های دوره قبل خواهد بود. به این شکل نیست که شما سوالات دوره های قبل را گرفته و آنها را با این امید که سوالات این دوره نیز مشابه آنها می باشد را مطالعه نمایید.
در یک دوره ممکن است سوالات به صورت تستی و در یک دوره ممکن است تمام سوالات بصورت تشریحی باشد. خیلی کم و به ندرت سوالات مشابه دوره های قبل را خواهید دید.
درس شما درس جهان بینی است. در کنگره جهان بینی با شما کار می شود نه فلسفه. ما عرفان نیز با شما کار نمی کنیم. جهان بینی یعنی دیدن جهان. عرفان ، فلسفه وعلم الادیان نیز در آن هست. جهان بینی این نیست که فرض کنید دائماً روح چیست و یا نفس چه می باشد؟
جهان بینی درست کردن یک قورمه سبزی خوشمزه است. درست کردن یک آبگوشت خوب و تمیز بالاترین جهان بینی است. شما زمانی که یک آبگوشت خوب و تمیز درست کنید دیگران و خانواده را دور خود جمع می کنید.
امروزه هر کس سراغ علاقه خود می رود و کسی غذای مادر خانه را نمی خورد.
اینها پراکندگی است. شما کمتر خانه ای پیدا می کنید که سفره ای انداخته شود و افراد آن همه باهم بر سر آن نشسته و غذا میل کنند.
اکثراً غذای پخته شده بر روی اجاق گاز بوده و هر کس که از راه می رسد از آن به اندازه خود برداشته و میل می کند. اینکه سر یک میز نشسته و باهم غذا بخورند و بگویند و بخندند دیگر وجود ندارد. اگر من در جهان بینی شما سوال از آشپزی داده ام سوال را درست طرح کرده ام. به همه نیز گفته ام CD آشپزی را گوش دهند و در لژیون نیز راجع به آن صحبت کنند.
جهان بینی این است که شما ورزش کنید ، غذای خوب درست کنید ، افکار و اندیشه تان سالم باشد ، مردم دار باشید ، خانواده را جمع کنید ، پس انداز کنید ، زندگی فقط آخرت نیست به دنیا نیز اهمیت دهید برای آخرت نیز ارزش قائل شوید. کل این مجموعه می شود جهان بینی.
مسئله ای که خیلی برای ما مهم است مسئله کاربردی است. عشق چیزی است که انسانها را به یکدیگر نزدیک می کند. کسی که بتواند بقیه افراد یا خانواده را دور هم جمع نماید خود عشق است. ما همه این مسائل را کاربردی می کنیم.

مسئله دیگر در کنگره 60 این نیست که بخواهیم تنها فلسفه کار کنیم و یا مطالبی را آموزش دهیم که فقط در حد مطالعه باشد و شما تنها آنها را بخوانید ، مثلاً روح چیست یا نفس چه می باشد. ما می خواهیم آموزش هایمان کاربردی باشد. من می خواهم آن مطالبی را که می دانم را در حد ممکن به شما انتقال دهم. بارها گفته ام من همیشه بحث های جدید برای آموزش دارم و می خواهم آنچه را که می دانم به شما آموزش دهم.
این آموزش ها زمانی به کار می آید که در زندگی اجرا شوند. کلیدی ترین مسائل که برای زندگی مهم است را باید به کار گرفت.
داستان های گلستان و بوستان سرشار از حکایت های پند آموز می باشد. حکایت های مولانا نیز نکته های پند آموز دارد. حتی کتاب های آسمانی نیز داستان های پند آموز دارند. نوشتار های پند آموز بسیار وجود دارد . پس چرا انسان ها یاد نمی گیرند و بکار نمی برند؟
به این دلیل که راهکار را نمی دانند. می داند مواد مخدر بد است ، پس چگونه باید آن را قطع کرد و راهش چیست؟
هزاران هزار بار بگوییم مواد مخدر بد است و همه نیز قبول دارند ، حال چگونه باید آن را درست کرد؟
دروغ گویی بسیار بد است پس چگونه باید راست گفت؟ آیا می توان راست گفت؟ به چه شکل؟
کارهای ضد ارزشی بد می باشد چگونه باید آنها را انجام نداد؟
ما همه می دانیم که چه چیزهایی خوب و چه چیزهایی بد است ، اما چگونه باید آنها را در زندگی پیاده کنیم. کنگره میخواهد کاری کند که شما عملاً بتوانید آن را اجرا کنید و اگر این را تاکنون یاد نگرفته بودید و اجرا نکرده بودید یکی از شما به درمان نمی رسید.
تمام کسانی که به درمان رسیده اند این مسائل را بصورت کاربردی یاد گرفته اند.
مگر ما چند سال شروع به کار کرده ایم. 800 نفر در یک امتحان شرکت کرده اند ، و با هم رقابت می کنند و می خواهند خدمت کنند در جایگاهی که نه حقوق دارد و نه مدرکی به آنها داده می شود. بسیار افسرده و متاثر نیز می شوند از اینکه چرا در آزمون قبول نشده اند. برای خدمت مجانی و رایگان بایکدیگر رقابت می کنند. اگر یاد نگرفته بودند چگونه می توانستند رقابت کنند و برای رسیدن به جایگاه کمک راهنمایی تلاش نمایند.
یک راهنما در کنگره 60 بصورت رایگان خدمت می کند و هزینه ایاب و ذهابش نیز با خودش می باشد. وقت خود را می گذارد و به کنگره آمده و با افراد مصرف کننده سروکار دارد تا آنها را به درمان برساند. بدون دریافت کوچکترین دستمزد این کارها را انجام می دهد. اگر این فرد یاد نگرفته بود این کار را انجام نمی داد.
در کل کنگره 60 نزدیک به 1000 نفر پرسنل داریم. 500 نفر کمک راهنما و راهنما داریم . این افراد به رایگان کار می کنند. یک دانایی و یک آگاهی در این میان وجود دارد که این افراد به آن رسیده اند. و آن چیزی است که ما باید آن را بکار بگیریم.
دستور جلسه هفته آینده آسایش و فضولی می باشد. که مسئله ای پیش پا افتاده است. چنین بحث هایی ما در جامعه نداریم. خیلی ساده می توان گفت آسایش و فضولی دو نقطه مقابل همدیگر هستند. اگر شما در کار دیگران فضولی کنید آسایش را از دست خواهید داد. این دو ضد همدیگر می باشند. کسانی که در کار دیگران دخالت و فضولی می کنند با این عمل آسایش خودشان را از بین می برند.
گاهی اوقات بهتر است خیلی چیزها را انسان نداند. دانستن همه چیز خوب نمی باشد.
لازم نیست همه چیز را بدانید. زمانی که راهنما بودم اگر فردی می خواست مسائلی را به من بگوید ، مانع می شدم و می گفتم مسائل شخصی تو را نمی خواهم بدانم زیرا اگر بدانم آسایش من نیز سلب خواهد شد.
فضولی زمانی است که هیچ فسادی انجام نمی گیرد ، مگر آنکه ما لباس تقوا به آن بپوشانیم. یعنی هیچ کار زشتی انجام نمی گیرد ولی ما یک لباس زیبا تن آن می کنیم و می گوییم این کار برای محض رضای خدا می باشد. مثلاً زنی را سنگسار می کنیم تا گناه از زمین برچیده شود. یک قتل یا جنایت را انجام می دانند و یک لباس تقوا را به تن می کردند که با این کار گناه از روی زمین برچیده خواهد شد.
ما نیز همین کار را انجام می دهیم در کار دیگران فضولی کرده و می گوییم ما کنجکاوی می کنیم ، یعنی اسم دخالت در امور شخصی دیگران را کنجکاوی می گذاریم. یا در کار دیگران دخالت می کنیم و اسم آن را خیرخواهی می گذاریم. مثلاً پدر خانواده لوازم شخصی دخترش را بازرسی می کند و کیف و موبایل او را می گردد به این اسم که او را کنترل می کند و در حال تربیت او می باشد ، تربیت کردن به شکل درست نمی باشد. تربیت کردن به این معنا نیست که شما به حریم شخصی یک دختر نوجوان یا جوان وارد شوید. شما اجازه این کار را ندارید. اگر می خواهید فرزند خود را تربیت کنید باید در بسیاری از مسائل دیگر این کار را انجام دهید. باید ببینید مشکلی ندارد ، شما به مواردی از جمله دانشگاه ، وضعیت مالی و ... کاری ندارید و تنها موبایل او را بررسی می کنید. دخالت در حریم شخصی هر فرد فضولی می باشد.
فرزندان من به گونه ای تربیت شده اند که اگر به آنها گفته شود از جیب کت من فلان مبلغ پول بردار ، این کار را نکرده و کت را می آورند تا من این مبلغ را به آنها بدهم ، یعنی حتی با اجازه خود من نیز این کار را انجام نمی دهند و دست در جیب من نمی کنند. این دخالت در حریم اعضای خانواده فضولی است.
شما باید حرف همسر خود را قبول داشته باشید و نباید لحظه به لحظه او را چک کنید.
دخالت در امور شخصی دیگران و همچنین خانواده فضولی به حساب می آید. زن و شوهری که زیر یک سقف زندگی می کنند نیز دارای یک حریم شخصی برای خود می باشند. هر انسانی برای خود یک حریم دارد که باید این حریم محترم شمرده شود. حتی حریم دو نفر به اسم اینکه زن و شوهر هستند نیز نباید شکسته شود. در وادی هشتم که اجرا می کنید ، عنوان کرده ام هیچ احدی نمی تواند غیر از خداوند صدای شما را بشنود. بخاطر حفظ حریم هر فرد و انسانی می باشد. شکستن این حریم ها فضولی است.
بعضی اوقات دو نفر در حال صحبت و بحث هستند و نفر سومی وارد بحث آنها می شود ، این نیز فضولی است. گاهی اوقات من اگر ببینم دو نفر در حال دعوا با یکدیگر هستند برای جدا کردن آنها اقدامی نمی کنم. ممکن است در این دعوا من آسیب ببینم ، که مواردی این چنین را بارها دیده ایم.
ما یکسری موارد را در کنگره آموزش می بینیم که با انجام دادن آنها می خواهیم به آسایش برسیم. برای رسیدن به آسایش باید مواردی را رعایت نمائیم.
آن چیزی که به ما مربوط نمی شود را نباید دخالت کنیم ، دخالت در آن فضولی محسوب می شود.
جمعیت کنگره در حال ازدیاد می باشد. فکر می کنم اگر تعداد شعب افزایش پیدا کند باز هم با تراکم جمعیت مواجه خواهیم شد. دیروز در شعبه فلاح حضور داشتم. سالن پر از جمعیت بود. حتی حیاط نیز مملو از جمعیت بود. من به اکثر شعب کنگره گفته ام تا اطلاع ثانویه دیگر پذیرش انجام ندهند. به این دلیل که ظرفیت تکمیل می باشد و جایی را برای برگزار کردن جلسات نداریم. این موارد نشان دهنده آن است که ما در کنگره جواب خوبی گرفته ایم و واقعاً نمی دانیم با این موج جمعیت که برای درمان به کنگره می آیند و روز به روز هم بیشتر می شوند چه کنیم.
مسئله سیگار نیز در مرحله خوبی قرار دارد. در یک مقاله ای خواندم همانطور که قطع ناگهانی مواد مخدر سبب ایجاد یک شوک فیزیولوژیکی می شود و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد ، خانم هایی هم که مشکل کولیت روده دارند با قطع ناگهانی سیگار وضعیت ناگواری برایشان روی خواهد داد. قطع ناگهانی یک سیگار معمولی مشکلات فراوانی را برای شخص به وجود می آورد.
هفته گذشته ، هفته همسفر نام داشت. در شعبه آکادمی مسئله جشن همسفر به خوبی برگزار شد ، یاد گرفتیم که قدردانی و تشکر را از همسفران خود انجام دهیم.
این کار به معنای قدرشناسی و شکرگذاری می باشد و باید یاد بگیریم که این کار را انجام دهیم. شکرگذاری تنها برای خداوند نیست ، شکر یعنی تشکر ، بنابراین این شکرگذاری هم باید از خالق صورت گیرد و هم از مخلوق.
نسل های جوان باید بدانند که موقعیت عوض شده است. در قدیم می گفتند که مرد باید بداخلاق باشد و هرچه بداخلاق تر باشد او مردتر است. در قدیم آقا که راه می رفت خانم او هفت قدم دورتر از او حرکت می کرد. و اگر مرد می خواست همسر خود را صدا کند به اسم منزل صدا می کرد و یا حتی نام پسر بزرگ خود را برای خطاب کردن همسر خود بکار می گرفت. به هرحال باید قدردانی ها انجام گیرد و بعضی مطالب باید گفته شود.
بعضی پدرها هستند که تاکنون یکبار نیز فرزند خود را در آغوش نگرفته اند. این موارد برای زمان های قدیم بود. اگر فرزند دارید ، اگر همسر دارید باید عشق خود را به آنها بیان کنید. باید بگویید که دوستشان دارید. احوالشان را بپرسید و ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنید.
برای همین قدرشناسی و قدردانی است که در کنگره دستور جلساتی را به عنوان قدردانی و تشکر داریم. در هفته راهنما از راهنمایان تشکر می کنیم در هفته مرزبانان از مرزبانان و دیده بانان تشکر می کنیم و در هفته همسفر از همسفران خود قدرانی می نماییم.
این دستور جلسات برای این می باشد که شکرگزاری را یاد گرفته و با مطالبی که در وادی ها و CDها می آموزیم شگرد زندگی کردن و هنر زندگی را یاد بگیریم. زندگی کردن خود هنر می خواهد. مردم داری ، دوست داشتن مردم ، در کنار آنها زندگی کردن هنر می خواهد.
برخی انسانها هستند که دوستان خود را تبدیل به دشمن می کنند. آنهایی که دوستان خود را تبدیل به دشمن می کنند انسانهای جاهل و نادانی هستند.
انسانهای آگاه و دانا کسانی هستند که دشمنان را تبدیل به دوست می کنند. اگر توانستید این کار را انجام دهید انسان آگاهی هستید.
البته شما دشمنی ندارید و اگر این فکر را دارید که دشمن دارید ، دشمنان خیالی هستند. دشمن مسائل خاصی دارد. اگر شما با همکارتان درگیر هستید این دشمنی به حساب نمی آید. اگر این درگیری ها را تبدیل به دوست داشتن نماییم کار بزرگی کرده ایم. این موارد را می توان با کم کردن منیت و غرور تبدیل به دوستی نماییم.
ما باید یاد بگیریم افرادی که از ما دور شده اند را دوباره به سمت خودمان بازگردانیم. اگر توانستیم سوء تفاهم ها را برطرف کنیم و دوستی را برقرار کنیم این یک هنر به حساب می آید ، وگرنه تبدیل کردن دوستان به دشمن و پراکنده کردن آنها کار درستی نیست.
به این دلیل است که سیستم همسفران را تعبیه کردیم. پیدایش همسفران نیز در پی ایجاد یکسری مشکلات بوجود آمد. بسیاری از پیشرفت های کنگره به دلیل ایجاد مشکلاتی بود که بر سر راهمان قرار گرفت. ما از مشکلات درس گرفتیم آنها را حل کردیم و به پیشرفت دست پیدا کردیم. در زندگی نیز اگر مشکلی وجود دارد از آن درس بگیرید و از آنها استفاده کنید زیرا آن مشکلات وسیله رحمت می باشند.
چند سال گذشته در میدان انقلاب کنگره 60 دایر بود و در جلسات تنها مسافران شرکت داشتند و امکان پذیر نبود که خانم ها در جلسات حضور یابند. افراد خانواده فرد مصرف کننده اعم از مادر ، خواهر و یا همسر نیز با او همراه بودند. این افراد در خارج از ساختمان حضور داشتند و تجمع می کردند. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات ، آنها را به داخل ساختمان آوردیم. در داخل ساختمان نیز بسیار صحبت کرده و شلوغ می کردند برای آنها یک مبصر در نظر گرفته شد و در نهایت برای آنها نگهبان انتخاب شد و جلسات آنها نیز برگزار گردید ، و به این شکل مسئله همسفران شکل گرفت. امروزه که همسفران در کنگره 60 هستند مانند این است که ما در کنگره 60 زندگی می کنیم. ما در کنگره 60 ترک اعتیاد نمی کنیم. به اکثر ما اگر گفته شود از فردا دیگر به کنگره نیایید افسرده خواهیم شد.
وقتی همسفران به کنگره آمدند جو کنگره عوض شد. جلسه ای تشکیل شد که بسیار مناسب بود. زیرا همراه شدن خانم ها در جلسات باعث گردید ما ناگزیر در رفتار و گفتارمان نزاکت را بسیار رعایت کنیم و هماهنگ با وجود آنان حرکت نماییم. خانم ها نیز به همین شکل. پس یک فضای خوبی را همسفران برای ما بوجود آوردند. امروزه فضایی در کنگره بوجود آمده که کاملاً خانوادگی می باشد. امنیت کامل برای خانم ها وجود دارد. افراد بسیاری بصورت خانوادگی در کنگره حضور دارند. همسفران برای کنگره نعمت بسیار بزرگی بودند و برای درمان شدن مسافران بسیار موثر می باشند. افرادی نیز هستند که همسفر ندارند برخی نیز چند همسفر دارند. هسمفران بال پرواز هستند و فضای کنگره 60 را عطرآگین کرده و حالتی خوب را بوجود آورده اند. از صمیم قلب این روز را به همسفران تبریک می گویم .
منبع:وبلاگ نمایندگی آکادمی
كنگره 60 ، یکی از سازمان های مردم نهاد در حوزه اعتیاد و مواد مخدر است که در زمینه کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر و اعتیاد ، به صورت رایگان و